THE NEW CURRICULAR GUIDELINES FOR LAW AND THE NEW DYNAMICS OF LEGAL PRACTICE AT UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ (UFPA)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curricular Guidelines. Internship. Legal Practice. Legal Clinics.

How to Cite

Maria de Souza Franco Teixeira, E., Tomaz de Souza, L., & Jacob Chaves Mesquita, V. (2020). THE NEW CURRICULAR GUIDELINES FOR LAW AND THE NEW DYNAMICS OF LEGAL PRACTICE AT UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ (UFPA). ESMAT Magazine, 12(19), 113–128. https://doi.org/10.34060/reesmat.v12i19.349

Abstract

The concern with the quality of legal training, embodied by teaching / learning practices, consistent with what is expected from the qualitative performance of university graduates, runs through the history of Legal Courses and remains until today. Thus, the research aims to answer the following question: how has the Faculty of Law at UFPA acted within the scope of legal practice in order to adapt to the New Curricular Guidelines? The research objectives involve the description of the New Curricular Guidelines nº 05/2018 and the demonstration of the academic management process in legal practice and the development highlights of the UFPA Law School. The method to be used will be the rational dialectic, which will excel by comparison and reflection about the consequences and repercussions that will be provoked, based on the effectiveness of the proposed changes. The first section will address the New Curricular Guidelines nº 05/2018; the second will address the Legal Practice Nucleus; the third will deal with Law Clinics; the fourth, will demonstrate the academic management process to implement the New Curriculum Guidelines 05/2018, as a practice of consolidating the teaching / learning process, fostering research and extension. Finally, the pioneering work of the Faculty of Law of the Federal University of Pará in the process of standardizing mandatory and non-mandatory internships and the performance of legal clinics stands out.
https://doi.org/10.34060/reesmat.v12i19.349
PDF (Português (Brasil))

References

BELLO, Enzo; FERREIRA, Lucas Pontes. Clínicas de direitos humanos no Brasil: um estudo sobre seu processo de implementação e funcionamento na prática e no ensino jurídico. Revista de Estudos Constitucionais, Hermenêutica e Teoria do Direito (RECHTD) 10(2):170-182, maio-agosto 2018.

BRASIL. Lei de 11 de agosto de 1827. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lim/LIM-11-08-1827.htm. Acesso em: 7 set. 2019.

BRASIL. Portaria nº 1.886/94. Disponível em: https://www.migalhas.com.br/arquivo_artigo/art20100108-03.pdf. Acesso em: 7 set. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CES nº 09, de 29 de setembro de 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces09_04.pdf. Acesso em: 22 set. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CSE nº 03, de 17 de julho de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2017-pdf/68081-rces003-17-pdf/file. Acesso em: 22 set. 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CSE nº 05, de 17 de dezembro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104111-rces005-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 7 set. 2019.

DPE. UFPA é nova parceira da Defensoria Pública. 21/10/2015. Disponível em: http://www2.defensoria.pa.gov.br/portal/noticia.aspx?NOT_ID=1870. Acesso em: 11 nov. 2019.

FRANCO, Patrícia Lopes Jorge; LONGAREZI, Andréa Maturano. O Desenvolvimento decente em um processo didático formativo. Disponível em: file:///Users/eliana/Downloads/-arquivos-86e8f7ab32cfd12577bc2619bc635690-18.pdf. Acesso em: 9 set. 2019.

GOMES, Raphael Carmesin. A ExtensãoUniversitária Como Práxis Educativa Do Bacharel em Direito da Universidade Federal Do Pará: O caso do Núcleo de Assessoria JurídicaUniversitária Popular Aldeia Kayapó (2004-2014). Dissertação. Mestrado em Educação da UFPA. 2018.

HURWITZ, Deena R. Engaging Law students through human rights clinics: a perspective from the United States. Australian Journal of Human Rights – AJHR. Sidney, 11.2 (2), p. 37-51, 2006.

HURWITZ, Deena R. Teaching to the Paradoxes: Human Rights Practice in U.S. Law School Clinics. Maryland Journal of International Law, vol. 26, p. 101­129, 2011.

IOCOHAMA, Carlos Hiroshi. O ensino do Direito e a separação dos Eixos Teórico e Prático: interrelações entre a aprendizagem e ação docente. Universidade de São Paulo. 2011. 320 p. Disponível em: http://Users/eliana/Downloads/CELSO_HIROSHI_IOCOHAMA%20(1).pdf. Acesso em: 7 set. 2019.

LAPA, Fernanda Brandão. Clínicas de Direitos Humanos: uma proposta pedagógica para a educação jurídica no Brasil. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2014.

LAPA, Fernanda Brandão; MESQUITA, Valena Jacob Chaves. Clínica de Direitos Humanos: formando defensores de Direitos Humanos no Brasil. Aracê – Direitos Humanos em Revista, v. 2, n. 2 (2015). Disponível em:

file://arace.emnuvens.com.br/arace/article/view/23/21

LONGAREZI, Andréa Maturano; MOURA, Manoel Oriosvado de. A intervenção didático-formativa como procedimento de pesquisa com ensino desenvolvimento. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www3.fe.usp.br/secoes/inst/novo/agenda_eventos/inscricoes/PDF_SWF/63397.doc&gws_rd=cr&dcr=0&ei=uEbfWYSkGMS5wATqqLigCg. Acesso em: 7 set. 2019.

MORAES, Patrícia Regina et al. O ensino jurídico no BRASIL. Disponível em:http://unifia.edu.br/revista_eletronica/revistas/direito_foco/artigos/ano2014/ensino_juridico.pdf. Acesso em: 7 set. 2019.

NIT-RIO. INOVAÇÃO. Conceitos básicos relacionados às atividades de pesquisa científica e tecnológica. Disponível em: http://www.nitrio.org.br/downloads/inovacao.pdf . Acesso em: 7 set. 2019.

OLIVEIRA, Rezilda Rodrigues; PEREIRA, Francinete Paula Alves. Avaliação apreciativa de um Núcleo de PráticaJurídica. Revista Direito GvSão Paulo. V. 13 N.2. P. 537-566. maio-ago. 2017.

RIBEIRO, C.F.T. 2016. Rede Amazônica de Clínicas de Direitos Humanos. In: N.M. SILVA NETO et al. (orgs.), Educação clínica em direitos humanos: experiências da Rede amazônica de clínicas de direitos humanos. Rio de Janeiro, Lumen Juris, p. 9-20.

UFPA. UFPA presta atendimento jurídico à comunidade. 30.12.2011. Disponível em:https://ww2.ufpa.br/imprensa/noticia.php?cod=5415. Acesso: 11 nov. 2019.

O autor concede a autorização de publicação do artigo doutrinário na Revista ESMAT e em sua versão eletrônica, caso seja aprovado pela Comissão Editorial.

Os artigos publicados e as referências citadas na Revista ESMAT são de inteira responsabilidade de seus autores.

O autor se compromete ainda a identificar e creditar todos os dados, imagens e referências. Deve também declarar que os materiais apresentados estão livres de direito de autor, não cabendo, portanto, à Revista ESMAT e a seus editores, quaisquer responsabilidades jurídicas.