HUMAN RIGHTS AS PRIME OF A HOLISTIC SENSE OF DEVELOPMENT EDUCATION IN A CONTEXT OF MULTICULTURALITY
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Human Rights. Multiculturalism. Holistic Sense of Development Education. Social

How to Cite

Silvino de Pina Zau , F. S. de P. Z. . (2020). HUMAN RIGHTS AS PRIME OF A HOLISTIC SENSE OF DEVELOPMENT EDUCATION IN A CONTEXT OF MULTICULTURALITY. ESMAT Magazine, 12(19), 253–282. https://doi.org/10.34060/reesmat.v12i19.359

Abstract

African history and cultures are not known to the former European colonizing countries, nor to the countries that have a high rate of African descent in their population, due to the slave trade, which in Brazil ended with the “Eusébio de Queirós Law” of February 4, 1850. At present, the socioeconomic and cultural role of black men in the development of former slave societies is not reported in the official historiographies of these countries and the discourse of “race” remains as a justification of slavery and for the slave trade itself. Globalization has increased the inequalities that already existed between rich and poor countries, as well as inequalities within each society, with a high loss of values necessary for the primacy of peace, democracy, the rule of law, social justice and human rights. The new generations will have to be formed in the context of a broad sense of education for solidarity and development that makes economic progress Welfare.and social welfare possible, with respect for the right to be different in each society.  
https://doi.org/10.34060/reesmat.v12i19.359
PDF (Português (Brasil))

References

ALEXANDRE, Valentim., Angola, Origens do Colonialismo Português Moderno (1822-1891). Portugal no Século XIX. Antologia de Textos Históricos, texto 1-1, Sá da Costa Editora, Lisboa, 1979.

ALTUNA, Pe. Raul Ruiz de Asúa. Cultura Tradicional Banto. Secretariado Arquidiocesano de Pastoral, Luanda, 1985.

ANDRADE, Mário de. Origens do Nacionalismo Africano, Publicações D. Quixote, Lisboa, 1997.

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai – A África na filosofia da cultura. Contraponto Editora Ltda, Rio de Janeiro, (1997) [1992].

BARBEITOS, Arlindo. Oliveira Martins, Eça de Queirós, a raça e o homem negro; In, SANTOS, Maria Emília Madeira (dir.). A África e a Instalação do Sistema Colonial (c.1885-c.1930), Actas, III Reunião Internacional de História de África, Centro de Estudos de História e Cartografia Antiga, Instituto de Investigação Científica Tropical, Lisboa, 2000.

BARBOSA, Jorge Morais. A Língua Portuguesa no Mundo. Junta de Investigação Tropical. Lisboa, 1969.

BENDER, Gerald J.. Angola sob o Domínio Português – Mito e Realidade. Sá da Costa Editora. Lisboa, 1976.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é a Educação. Editora Brasiliense. São Paulo, 1986.
BIROU, Alain. Dicionário de Ciências Sociais, Publicações Dom Quixote. Lisboa, 1982.

CAEIRO, Domingos. Globalização Económica; in, CARMO, Hermano – coord. Problemas Sociais Contemporâneos. Universidade Aberta. Lisboa, 2001.

CARMO, Hermano. Ensino Superior a Distância, Universidade Aberta, Temas Educacionais, vol. I. Lisboa, 1997.

________________. Desenvolvimento Comunitário. Universidade Aberta. Lisboa, 1999.

________________. Hipóteses sobre o Contributo dos Portugueses no Processo de Reabilitação Pós-Guerra; In, VVAA (2000). Estudos em Memória do Prof. Doutor Luís Sá. Revista Discursos. Universidade Aberta. Lisboa, 2000.

________________. (coord.). Problemas Sociais Contemporâneos. Universidade Aberta. Lisboa, 2001.

________________. Teoria da Política Social (Um olhar da Ciência Política). Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas. Lisboa, 2011

CARVALHO, Alberto Dias de (coord.). A cultura humanista. Dicionário da Filosofia da Educação. Porto Editora. Porto, 2006.

COLÓNIA DE ANGOLA. Censo Geral da População, Imprensa Nacional. Vol. I. Luanda, 1941.

FERRONHA, António Luís. O Tropicalismo Luso ou a Maneira Africana de Estar em Portugal. In, MOREIRA, Adriano; VENÂNCIO, José Carlos. Luso-Tropicalismo. Uma Teoria Social em Questão. Vega e Autores. 1ª ed. Lisboa, 2000.

FREYRE, Gilberto. Casa Grande e Senzala. Edição “Livros do Brasil”. Lisboa, (1957) [1932].

GALVÃO, Henrique. Angola: Para uma nova política. Fisiologia do Passado, Aspectos do presente. Vol. I. Livraria Popular Francisco Franco. Lisboa, 1937.

GONÇALVES, António Custódio. Tradição e Modernidade na (Re)Construção de Angola. Edições Afrontamento. Porto, 2003.

GUIA PRÁTICO DA DÉCADA MUNDIAL DO DESENVOLVIMENTO CULTURAL 1988 – 1997. Resolução 41/187 adoptada em 8 de Dezembro de 1986 pela Assembleia-geral das Nações Unidas. UNESCO. Paris, 1988.

JEWSIEWICKI, Bogumil. In, MUNDIMBE, V.Y. The Invention of Africa – Gnosis, Philosophy, and the Order of Knowledge, Indiana University Press – Blooming and Indianapolis. James Currey. London, 1988.
KAJIBANGA, Víctor. Crise da Racionalidade Lusotropicalista e do “Paradigma” da Crioulidade. O caso da antropossociologia de Angola. Comunicação apresentada ao Colóquio “O Luso-tropicalismo Revisado” realizado em Lisboa, na Sociedade de Geografia de Lisboa, de 11 a 12 de Fevereiro de 1999.

__________________. A Alma Sociológica na Ensaística de Mário Pinto de Andrade. Instituto Nacional das Industrias Culturais. Luanda, 2000.

LAENG, Mauro. Dicionário de Pedagogia. Publicações Dom Quixote. Lisboa, 1978.

LAMA, Dalai. Ética para o Novo Milénio. Círculo dos Leitores, Lisboa, 2000.

LEMOS, Alberto de. Bases para a Solução dos Problemas da Colonização de Angola. Edição do autor. Lisboa, 1941.

- M’BOKOLO, Elikia. Prefácio. Accra, 17 de Junho de 2001. In, GONÇALVES, António Custódio. Tradição e Modernidade na (Re)Construção de Angola. Edições Afrontamento. Porto, 2003.

MAYOR, Frederico. África – Uma Prioridade. Programa de Acção Proposto pelo Director-Geral; Centro Unesco do Porto, Departamento da Fundação Eng. António de Almeida, Porto, 1990-1995.

MARTINS; Oliveira. O Brasil e as Colónias Portuguesas. Guimarães & C.ª Editores. 7ª ed. Lisboa, (1920), [1978].

MAZULA, Brazão. Educação, Cultura e Ideologia em Moçambique: 1975-1985. Fundo Bibliográfico de Língua Portuguesa & Edições Afrontamento. Lisboa, 1995.

MEDINA, João; HENRIQUES, Isabel Castro. A Rota dos Escravos: Angola e a rede do comércio negreiro. Cegia. Lisboa, 1996.

MEMMI, Albert. O Racismo. Editorial Caminho. Lisboa, 1993

MOREIRA, Adriano. Administração da Justiça aos Indígenas. Agência-Geral do Ultramar. Lisboa, 1955.

________________. The ‘Elites’ of the Portuguese ‘Tribal’ Provinces (Guinea, Angola, Mozambique, International Social Science Bulletin, 1956

___________________. Os Trópicos da Europa. Academia Internacional de Cultura Portuguesa – AICP. Boletim nº29. Lisboa, 2002.

___________________. Intervenção, Seminário sobre Educação da Juventude: Conceito de Liderança e Cidadania. Instituto de Defesa Nacional. Lisboa, 7 de Outubro de 2003.

MOREIRA, Adriano; VENÂNCIO, José Carlos (Org.). Luso-tropicalismo: Uma teoria social em questão. Vega Editora. Lisboa, 2000.

MUNDIMBE, V.Y. The Invention of Africa – Gnosis, Philosophy, and the Order of Knowledge. Indiana University Press – Blooming and Indianapolis. James Currey. London, 1988.

NETO, Felix. Psicologia da Migração Portuguesa. Universidade Aberta, Lisboa, 1993.

PANOFF, Michel; PERRIN, Michel. Dicionário de Etnologia. Edições 70, Lisboa, 1973.

PÉLISSIER, René. História das Campanhas de Angola. Editorial Estampa. vol. I. Lisboa, 1986.

PROVÍNCIA DE ANGOLA. II Recenseamento Geral da População 1950. Direcção dos Serviços de Estatísticas. Vol. I. Imprensa Nacional. Luanda, 1953

RELA, José Manuel Zenha. África Século XXI. Os Desafios da Globalização e as Respostas do Desenvolvimento. Sociedade de Geografia de Lisboa. Lisboa, 1998.

ROCHA-TRINDADE, Maria Beatriz. Sociologia das Migrações. Universidade Aberta. Lisboa, 1995

SANTOS BENEDITO, A globalização e os Desafios à Educação. Coimbra. (comunicação não publicada), 1999.

SOUSA FERREIRA, Eduardo de. Aspectos do Colonialismo Português. Seara Nova. Lisboa, 1974.

TINHORÃO, José Ramos. Os Negros em Portugal. Uma presença silenciosa. Colecção Universitária. Editorial Caminho S.A. 2ª ed. Lisboa, (1997) [1988].

TIERNO, Bernabe. Valores Humanos. Taller de Editores, S. A. Madrid, 1996.

TORRES, Adelino. Horizontes do Desenvolvimento Africano no Limiar do Século XXI. Veja. Lisboa, 1998.
UNITED NATIONS, Report of the Sub- Committee on the Situation in Angola (A/4978), 1962.

VENÂNCIO, José Carlos. O facto Africano. Elementos para uma sociologia da África. Veja. Lisboa, 2000.

WOHLGEMUTH, Patrícia. The Portugueses Territories and the United Nations, Carnegie Endowment for International Peace. New York, 1963.

ZAU, Filipe. Educação em Angola; Novos Trilhos para o Desenvolvimento. Movilivros, Luanda, 2009.


SUPORTES DA INTERNET
COMÉNIO, Jan Amos, Pampaedia (1971), § 1, p.37, cit. in, Enciclopédias Filosóficas; O Enciclopedismo Pansofista Alsted e Coménio; In, www.educ.fc.ul.pt/hyper/enciclopedia/cap3p3/pansofista.htm, em 23/10/03

https://www.ebiografia.com/nelson_mandela/, em 30/10/2019

http://pensador.uol.com.br/frase/MzY0Nzkx/, em 26/03/2013

http://pt.wikipedia.org/wiki/Eus%C3%A9bio_de_Queir%C3%B3s, em 12/08/10

http://fr.encyclopedia.yahoo.com/articles/ma/ma_2194_p0.html, em 11/05/03

http://fr. Encyclopedia.yahoo.com/articles/h/h0001051_p0html, em 11/05/03

http://atelier.hannover2000.mct.pt/~pr558/algar1.html, em 01/03/03

http://www.portugal-linha.pt/opiniao/CAlexandrino/cron5II.html, em 15/12/04

https://pratiqueobemhoje.com/tag/educacao/

O autor concede a autorização de publicação do artigo doutrinário na Revista ESMAT e em sua versão eletrônica, caso seja aprovado pela Comissão Editorial.

Os artigos publicados e as referências citadas na Revista ESMAT são de inteira responsabilidade de seus autores.

O autor se compromete ainda a identificar e creditar todos os dados, imagens e referências. Deve também declarar que os materiais apresentados estão livres de direito de autor, não cabendo, portanto, à Revista ESMAT e a seus editores, quaisquer responsabilidades jurídicas.